Canular n°18 - 2 - Pièces de Charles-Simon Favart

Niveau moyen

Retrouvez les véritables titres des pièces de Favart. Attention aux pièges tendus par notre farceur de service !

Les Deux Tunnels
La Poire de Bezons
Le Cale-bourgeois
La Chercheuse de cris
La Fête des Saints Clous
Le Prix de sa terre
L'Hippo. est par ici
Le Toc de village
Noix de cajou
Les Mamours à la noix
Cimetière assiégé
Menhir et Beurette
Les Dindes dansantes
Crouton et Rosette
Les Amours de Baston et Bas-se-tiennent
La Serre vante mes tresses
Minette à la tour
Les Trois Soutanes ou Soliman fécond
Aneth et Lupin
L'Onglet à bords doux
La Fée Prunelle ou Ce qui plaît aux cames
La Rombière de Salency
Le Bel Larsen


Réponses ci-dessous. Answers below.

1734 : Les Deux Jumelles
1735 : La Foire de Bezons
1738 : Le Bal bourgeois
1741 : La Chercheuse d'esprit
1741 : La Fête de Saint-Cloud
1742 : Le Prix de Cythère
1742 : Hippolyte et Aricie
1743 : Le Coq de village
1744 : Acajou
1747 : Les Amours grivois
1748 : Cythère assiégée
1750 : Zéphire et Fleurette
1751 : Les Indes dansantes
1753 : Raton et Rosette
1753 : Les Amours de Bastien et Bastienne
1755 : La Servante maîtresse
1755 : Ninette à la cour
1761 : Les Trois Sultanes ou Soliman Second
1762 : Annette et Lubin
1763 : L'Anglais à Bordeaux
1765 : La Fée Urgèle ou Ce qui plaît aux dames
1769 : La Rosière de Salency
1773 : La Belle Arsène

Sabine Chaouche
03/31/2017

Publication: "Creation and Economy of Stage Costumes. 16th-19th century" ed by Sabine Chaouche

Publication type: Journal
Editor: Chaouche (Sabine)
Abstract: European Drama and Performance Studies is a journal devoted to the history of performing arts. Thematic issues are published in French and/or English.
Number of pages: 375
Parution: 07-05-2023
Journal: European Drama and Performance Studies, n° 20

Ce volume fait découvrir au lecteur un atelier souvent méconnu : celui des costumes de théâtre sous l’Ancien Régime. Il met en lumière les différents métiers relatifs à la fabrication des tenues des acteurs, l’univers des marchands ainsi que les coûts liés aux commandes de textiles ou de vêtements. Cet ouvrage redonne une place centrale à l’archive, et plus particulièrement aux sources méconnues que sont les factures des tailleurs, des perruquiers ou d’autres fournisseurs tels que les drapiers, les merciers, les plumassiers, les bonnetiers etc. Il met en lumière à travers les huit articles et annexes qui le composent, un pan de l’histoire du costume de scène longtemps délaissé.


classiques-garnier.com/european-drama-and-performance-studies-2023-1-n-20-creation-and-economy-of-stage-costumes-16th19th-century-en.html

Sabine Chaouche
10/14/2023

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Tuesday, March 22nd 2011
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Prochaine séance du GRIMAS/ La réception de la musique française en Suède (XVIIe - XVIIIe siècles)




Université de Paris-Sorbonne (Paris IV)
Groupe Interdisciplinaire sur la Musique et les arts du Spectacle dirigé par Raphaëlle Legrand et Bertrand Porot
Séance coordonnée par Alessio Ruffatti


Samedi 9 avril 2011 10h00 – 12h30

Centre Universitaire Malesherbes - Amphi 120
108, boulevard Malesherbes 75850 Paris cedex 17
Tél. : 01 43 18 41 00 Fax : 01 43 18 41 10
Métro : Malesherbes ou Villiers
http://perdiguier.univ-paris4.fr/fr/spip.php?article70

Alessio Ruffatti Introduction
Lars Berglund and Maria Schildt, Reception and Use of French Music at the Swedish Royal Court, ca 1680–1730
Table Ronde


The Düben Collection (since 1733 in the Uppsala University Library) is an invaluable source to the repertoire of the Swedish Royal Court in the 17th and early 18th century. The main part of the collection consists in German and Italian church music, but there is also a relatively large stock of French music, which to this day has been given less attention. The material reflects a long and continuous reception of French music at the Swedish Royal court, beginning in Queen Christina’s days in the 1640s, when a group of French violinists were recruited from Paris to take part in the ballet productions at court.
From the 1680s and on, the use of French music increased at the Royal court. The influx of French music during this time was continual, but nevertheless with three particularly important peaks of impact: 1) the adaption of Jean-Baptiste Lully’s dramatic music in the 1680s; 2) the visit of the French troupe led by Claude Guilmois de Rosidor 1699–1706, and 3) the visit of the troupe led by Jean-Baptiste Landé 1723–27. Apart from Jean-Baptiste Lully, the collection contains music by his son Louis, and by Pascal Colasse, Marin Marais, André Campra, Michel de la Barre, Jean Desfontaines, Henri Desmarets, A.C. Destouches, Théobalde de Gatti, J. F. Rebel, et al. There are two complementary groups of sources: those of French provenience (both prints and MSS), and those copied for performance at the Royal Swedish court in Stockholm.

The main importance of the Düben Collection in this context is that it is preserved in its original state, and thus closely reflects the musical activities at the Swedish Royal court. This means that this material can be used to study the complex and multifaceted practices of adaptation and reception in the early modern time.

Lars Berglund is Associate Professor in Musicology at Uppsala University - Maria Schildt is MA and PhD student in Musicology at Uppsala University


sc - ACRAS



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