How does the theatre become the bearer of a culture and help the meeting of cultures through the construction of a common space for exchange? How does the passage on a foreign stage contribute to the understanding of a classical author often trapped in clichés of interpretation and representation? Why do national theatre traditions ignore a foreign classical author’s production for long periods of time, only to discover it at a given time? How do cultural transfers to and through the theatre take place? Is it a transfer of artists and stagings created elsewhere, or rather of practices, techniques, knowledge and ideas? Or should we consider that cultural transfer is rather the result, implying at least a form of patrimonialisation in the ‘local’ national culture, which it renews precisely as a production coming from a ‘foreign’ theatre? That is the question that animates the studies gathered in this issue of the journal.
https://classiques-garnier.com/european-drama-and-performance-studies-2023-2-n-21-a-classic-modern-author-marivaux-on-stage-france-europe-and-other-continents-en.html
https://classiques-garnier.com/european-drama-and-performance-studies-2023-2-n-21-a-classic-modern-author-marivaux-on-stage-france-europe-and-other-continents-en.html
CONTENTS
Paola Ranzini
Theatre and Cultural Transfers. Mapping Marivaux’s Stages across the Centuries / Théâtre et transferts culturels. Une cartographie des scènes marivaudiennes à travers les siècles
THE EIGHTEENTH-CENTURY STAGE / LA SCÈNE DU XVIIIe SIÈCLE
Marion Danlos
L’activité de Marivaux à la Comédie-Italienne à travers les Registres (1720-1788) / Marivaux’s Activity at the Comédie-Italienne through the Registers (1720–1788)
Michela Zaccaria
Dans les coulisses de la Comédie-Italienne. Marivaux et Silvia / Behind the Scenes of the Comédie-Italienne. Marivaux and Silvia
Monica Pavesio
Marivaux et la comédie à l’espagnole. Mujeres tramoyeras, déguisements, stratagèmes / Marivaux and the “Comédie à l’Espagnole”. Mujeres Tramoyeras, Disguises, Stratagems
Stéphane Kerber
Action in Marivaux’s Theatre. A Model for an “Anatomy of Action” / L’action dans le théâtre de Marivaux. Un modèle pour une « anatomie de l’action »
MARIVAUX ON THE GLOBAL CONTEMPORARY STAGE / MARIVAUX SUR LA SCÈNE CONTEMPORAINE MONDIALE
Paola Ranzini
Le défi du métathéâtre. De Marivaux aux scènes contemporaines / The Challenge of Metatheatre. From Marivaux to Contemporary Stage
Maria Baïraktari
Le théâtre dans le théâtre et la traduction dans la traduction en grec / Theatre-in-the-Theatre and Translation-in-Translation in Greek Language 131
Patrice Pavis
Exil des artistes, exil des pièces et de leur mise en scène. L’exemple du Jeu de l’amour et du hasard
de Lolita Tergémina (2022) / Exile of Artists, Exile of Plays and their Staging. The Example of TheGame of Love and Chance by Lolita Tergémina (2022)
Laura Ricciardi
Modernity and Lightness. Le False Confidenze by Toni Servillo (1998) / Modernité et légèreté. Le false confidenze de Toni Servillo (1998)
Catherine Ailloud-Nicolas
L’Île des Esclaves au défi de l’actualisation / The Island of Slaves. The Challenge of Actualization
Anca-Daniela Mihuț
Marivaux en Roumanie / Marivaux in Romania
Izabella Zatorska
Ni vu ni connu ? Marivaux en Pologne / Neither Seen, nor Known. Marivaux in Poland
Odile Dussud
Le théâtre de Marivaux au Japon / Marivaux Theatre in Japan
Ana Clara Santos
L ’ Île des Esclaves de Marivaux hors frontières. Une utopie du théâtre sur la scène portugaise / Marivaux The Island of Slavesbeyond Borders. A Theatre Utopia on the Portuguese Stage
Rafael Ruiz Alvarez
Pour une relecture d’Utopía Marivaux (2007) de Juli Léal / For a New Reading of Juli Léal’s Utopía Marivaux (2007)
Kaori Oku
Utopie et découverte. Représentations de La Dispute au Japon / Utopia and Discovery. Representations of TheDispute in Japan
CRITICAL ANALYTICS AND DIGITAL TOOLS / L’ANALYSE CRITIQUE ET LES OUTILS NUMÉRIQUES
Ioana Galleron
Le marivaudage à l’épreuve du numérique / Marivaudage and Digital Challenge
IN CONCLUSION / EN GUISE DE CONCLUSION
Françoise Rubellin
Marivaux au xxie siècle. Quel progrès dans la connaissance ? / Marivaux in the 21st Century. What Progress of Knowledge?
Index
Abstracts and Biographies / Résumés et biographies
Theatre and Cultural Transfers. Mapping Marivaux’s Stages across the Centuries / Théâtre et transferts culturels. Une cartographie des scènes marivaudiennes à travers les siècles
THE EIGHTEENTH-CENTURY STAGE / LA SCÈNE DU XVIIIe SIÈCLE
Marion Danlos
L’activité de Marivaux à la Comédie-Italienne à travers les Registres (1720-1788) / Marivaux’s Activity at the Comédie-Italienne through the Registers (1720–1788)
Michela Zaccaria
Dans les coulisses de la Comédie-Italienne. Marivaux et Silvia / Behind the Scenes of the Comédie-Italienne. Marivaux and Silvia
Monica Pavesio
Marivaux et la comédie à l’espagnole. Mujeres tramoyeras, déguisements, stratagèmes / Marivaux and the “Comédie à l’Espagnole”. Mujeres Tramoyeras, Disguises, Stratagems
Stéphane Kerber
Action in Marivaux’s Theatre. A Model for an “Anatomy of Action” / L’action dans le théâtre de Marivaux. Un modèle pour une « anatomie de l’action »
MARIVAUX ON THE GLOBAL CONTEMPORARY STAGE / MARIVAUX SUR LA SCÈNE CONTEMPORAINE MONDIALE
Paola Ranzini
Le défi du métathéâtre. De Marivaux aux scènes contemporaines / The Challenge of Metatheatre. From Marivaux to Contemporary Stage
Maria Baïraktari
Le théâtre dans le théâtre et la traduction dans la traduction en grec / Theatre-in-the-Theatre and Translation-in-Translation in Greek Language 131
Patrice Pavis
Exil des artistes, exil des pièces et de leur mise en scène. L’exemple du Jeu de l’amour et du hasard
de Lolita Tergémina (2022) / Exile of Artists, Exile of Plays and their Staging. The Example of TheGame of Love and Chance by Lolita Tergémina (2022)
Laura Ricciardi
Modernity and Lightness. Le False Confidenze by Toni Servillo (1998) / Modernité et légèreté. Le false confidenze de Toni Servillo (1998)
Catherine Ailloud-Nicolas
L’Île des Esclaves au défi de l’actualisation / The Island of Slaves. The Challenge of Actualization
Anca-Daniela Mihuț
Marivaux en Roumanie / Marivaux in Romania
Izabella Zatorska
Ni vu ni connu ? Marivaux en Pologne / Neither Seen, nor Known. Marivaux in Poland
Odile Dussud
Le théâtre de Marivaux au Japon / Marivaux Theatre in Japan
Ana Clara Santos
L ’ Île des Esclaves de Marivaux hors frontières. Une utopie du théâtre sur la scène portugaise / Marivaux The Island of Slavesbeyond Borders. A Theatre Utopia on the Portuguese Stage
Rafael Ruiz Alvarez
Pour une relecture d’Utopía Marivaux (2007) de Juli Léal / For a New Reading of Juli Léal’s Utopía Marivaux (2007)
Kaori Oku
Utopie et découverte. Représentations de La Dispute au Japon / Utopia and Discovery. Representations of TheDispute in Japan
CRITICAL ANALYTICS AND DIGITAL TOOLS / L’ANALYSE CRITIQUE ET LES OUTILS NUMÉRIQUES
Ioana Galleron
Le marivaudage à l’épreuve du numérique / Marivaudage and Digital Challenge
IN CONCLUSION / EN GUISE DE CONCLUSION
Françoise Rubellin
Marivaux au xxie siècle. Quel progrès dans la connaissance ? / Marivaux in the 21st Century. What Progress of Knowledge?
Index
Abstracts and Biographies / Résumés et biographies